Hem Forum Invidzonens forum Säga hejdå.. Svar till: Säga hejdå..

Minna81
Medlem

“Hej!
Min man åker på måndag den 19/11, kommer vara borta i 6 månader. Paniken är hela tiden närvarande och blir värre när jag tänker på avskedet. Jag är också orolig kring hur avskedet mellan min man och son ska gå till på måndag. Min man och jag har pratat mkt fram och tillbaka vad vi tror är bästa sättet att säga hej då på till sonen.

Som tur är har jag underbara föräldrar som kommer och stöttar upp mig den första veckan och sen kommer min svärmor den andra veckan. Alla tre tar semester för att komma och vara med mig och lillgrabben. Förskolan som min son går på gör allt de kan för att det ska bli så bra som möjligt för min son och de försöker även underlätta för mig.

Men som sagt paniken ökar för var dag som går, ändå har jag vetat att denna dagen ska komma ett bra tag. Jag hoppas att min vardag ska flyta på så bra som möjligt. Kommer ta in både städhjälp och barnvaktspassning så att jag får egentid en gång varje vecka. Jag har även påbörjat en prenumeration på en matkasse så att jag inte varje vecka behöver planera inköp och middagsmat. Jag har under det senaste halvåret försökt att klura på vad som skulle underlätta min och lillgrabbens vardag och det var dessa saker jag kom fram till.

När jag lyssnade på min mans högsta chef för några veckor sedan så blev jag på något sätt lugnad. Risken att han inte skulle komma hem vid liv kändes inte längre så överhängande. Chefen sa att självklart är missionen förenat med risker, men de ska inte överdrivas. Hade det inte funnits några risker så hade inte de i grönkläder varit där borta för att stötta upp heller. Samtidigt så gör de hela tiden riskanalyser.

Jag hoppas att du kan må bra trots att din sambo åker snart. Det är inte förbjudet att visa för andra i sin omgivning att man är ledsen. Det går också att säga till ytligt bekanta som frågar hur det är nu när “”han”” är på mission att man inte vill prata om det om känslorna ligger för ytligt. Det kan ju vara jobbigt att hela tiden bli påmind och prata om det om det är mkt känslor inblandade. Sin oro, ångest, panik, ledsenhet kan man ju dela med de man känner sig mest trygg med och där man vet att man kan på ett bra stöd ifrån

Lycka till, jag känner med dig!

Minna81″