Hem Forum Invidzonens forum Efterlyses! Medföljande på utlandstjänst Svar till: Efterlyses! Medföljande på utlandstjänst

Aja
Medlem

“Hej!

Jag ser att du lagt upp lite info om din resa här på invidzonen, dels i forumet och dels genom att länka till din blogg.

Din/er resa är jättespännande, men som officersfru med make som varit på flera utlandsmissioner ställer jag mig frågan om detta forum är rätt för just ditt “”äventyr””.

För det första är du medföljande till en officer som ska plugga utomlands. Din make ska således inte genomföra någon mission. Det ni ska åka på är heller ingen familjemission utan det handlar om en utbildningsplats utomlands under utbildningen till överstelöjtnant. Platsen söks frivilligt och som anhörig har du möjlighet att följa med din make under denna utbildningstid. Man kan väl ungefär säga att det är liknande det som kallas för utbytesstudent på universitetet. Skillnaden är väl att din make har full lön plus en massa tillägg.

Vi är en del officersfruar/män som fått möjligheten, och förmånen att följa med under den här typen av resor. För det är verkligen en förmån, men för min del har jag svårt att se det som en familjemission eller utlandstjänstgöring som exempelvis Kashmir.

Jag tror nog att du får bättre napp om du lägger upp dina frågor på forum där svenskar bosatta utomlands rör sig. Här har du nog svårt att hitta den typ av information och det stöd du behöver, för det är nog få som är i din situation på denna sida.

Sök på svenskar utomlands så hittar du säkert det du söker.”