Hem Forum Invidzonens forum Snart åker han Svar till: Snart åker han

Anonym
Gäst

“Hej Emma!
Du är inte ensam! Vi är många som varit i samma situation som du.
Som någon annan skrev var just veckorna innan han åkte och de första värst för mig. Ångesten känns MYCKET bekant.
Mitt förslag är att inventera ditt sociala kontaktnät. Kanske kan ni tillsammans lista de som finns för “”akuta”” utryckningar och andra som du vill umgås/prata med under denna tid som kommer. Finns det någon möjlighet att få någon timme i veckan som bara är för dig? Fika ensam med väninna, gå en promenad, strosa runt en stund utan barn i affär (det du vill). Jag valde att bjuda hem vänner oftare på tex anspråkslös spaghetti med köttfärssås, fixa lite varadgsmys (samtidigt får man lite avlastning med barnen).
Jag tror att det ska mycket till innan man blir en usel mamma. Vi mammor är bra på att analysera och skuldbelägga oss själva för mycket. Försök att inte ha så höga krav på dig själv och våga be om hjälp. Jag försökte ett tag med göra allt överbra eftersom jag tyckte synd om barnen – det blev jag bara trött av!
Du kommer att skapa din egna ordning och dina egna rutiner – den perfekta ordningen för dig skulle ju kunna vara att det är lite damm i hörnen och tvätt som inte kommer in i skåpen