Hem Forum Invidzonens forum vi vet vad de gör, vet de vad vi gör? Svar till: vi vet vad de gör, vet de vad vi gör?

Sigge
Medlem

“Ja… jag vet inte riktigt…. just att vara officers-fru kan jag ju inte veta så mycket om. Kommer aldrig bli heller 🙂 .. Men eftersom vi är inne på ämnet så får jag väl fylla på lite. Att vara officer är inte bara ett jobb. Det är för många en livsstil. Och fråga runt bland civila kamrater. Visst ser man officeren (som ofta kan vara en tjej nuförtiden) tillsammans med sin tjej på galanta baler och tillställningar. Så är det inte på många andra arbetsplatser. Själv arbetar jag inom betong industrin och där är det inte många galanta baler – jag lovar! Men livstilen som officer då…. Ja märkligt nog så innebär det oftast att man (kanske ska skriva JAG) låter jobbet gå före tjejen och kanske ibland till och med barnen, huset och familjen. Jag vet – det är sjukt men så är det… Vad är viktigast? Åka på en märklig överlevnadsutbildning på Kosta skjutfält, eller vara hemma och ta hand om magsjukt barn? Svaret är givet. Överlevnadsutbildningen går före i alla lägen. Vad är viktigast? Göra daglig tillsyn på sin AK5a (vapnet alltså), eller göra daglig tillsyn på sin flickvän och höra hur hon haft det? Vad är viktigast? Åka och anfalla med en pansarbataljon i Skåne på en konstig övning där ingen egentligen bryr sig om vem som “”vinner””, (hur man nu kan vinna något på en övning), eller ta hand om den skarpa tvätten hemma?

Det är en livsstil.. och så kommer det alltid vara. Och jag förstår väl att man inte blir kär i ens killes (nu var jag där i könsrollerna igen) arbete, utan i personen. Men det är ju faktiskt så att för killen så är yrket hans stolthet och livsstil. Jag har sumpat två fina flickvänner på grund av mitt val av yrke och livsstil. Jag har valt att byta yrke och nu prioriterar jag helt annorlunda. Först familjen och sen jobbet. Jag är en gladare person och förhoppningsvis kommer jag vara nöjd med mitt val när jag blir pensionär. När jag skrev att Ni får stå ert kast så menade jag lite provokativt att Ni har ett val. Man får faktiskt ställa krav på den man lever med. I mitt fall så ställde inte jag upp på kraven och blev dumpad (den ena på ett märkbart brutalt sätt) vilket jag är glad för idag nu när jag ska gifta mig… Men frågan som måste ställas är ju om det verkligen är viktigare att åka runt och öva än att ta hand om sin familj. Är det viktigare att åka och ta hand om andras familjer och förstöra för sin egna.. Kanske lite egoistiskt-vad vet jag.. Men jag gjorde mitt val, och jag fick stå mitt kast!”