Hem Forum Invidzonens forum vi vet vad de gör, vet de vad vi gör? Svar till: vi vet vad de gör, vet de vad vi gör?

Sigge
Medlem

“Oj… jag blev nog lite lätt missuppfattad… Okej, jag ska försöka rädda mitt ansikte med en enkel förklaring på vad jag egentligen menade… eller ska jag bara låta bli?? I alla fall…

Jag har varit militär i ett antal år. Jag var en av dom som först inte hade ett “”obligatorium”” att åka, utan det kom först för några år sedan. Obligatorium, ja-det kan säkert variera och jag vet att i de allra flesta fall så är det fortfarande så att uttagning sker i all väsentlighet efter frivillighet och i tät dialog med den berörde. Man har fortfarande i realiteten ett val, även om grupptrycket att åka kan vara stort. Hittills har obligatoriet endast används vid ett fåtal tillfällen (framför allt inom flygvapnet), och enstaka tillfällen inom armén. Däremot vet jag att många officerare använder det som ett bra argument hemma. “”jag måste åka-annars får jag sparken””. Hur det är i just era förhållanden vet ju inte jag, men en vild gissning är att det används lite väl enkelt och snabbt. Personligen slutade jag vid ett arméregemente för några år sedan och är civil. Kommer inte åka något mer efter inråda av min sambo (vi ska gifta oss i juli). Och jag har försökt sätta mig in i hennes situation… det jag menade med att “”ni vet vad ni ger er in i””, är att många officerare (däribland jag själv) väldigt ofta kommer välja jobbet och missioner först. Så är det – och det kan man tycka vad man vill om. Men det innebär inte att vi inte förstår vad ni genomgår. Min uppfattning är att den stora insatsen sker hemma – inte i missionen och det är Ni som skall ha medaljen. Vi som åkte har bara gjort vårt jobb. Ni gör (ofta) ert jobb, och vårt jobb också!

F´låt om jag trampade på ömma tår.”