Hem Forum Invidzonens forum Tack Invidzonen Svar till: Tack Invidzonen

Soldat FS24
Medlem

“Hej Hjältar!

Jag förstår vad du menar när du säger att du är rädd för att du ska säga eller göra fel men var inte det. Du ska vara dig själv och det tror jag din soldat vill också. Man brukar säga att man ska låta soldaten vara ifred en tid, låta det ta den tid för honom/henne att komma hem och komma in i vardagen. För min del har tiden stannat upp här nere, man tror att allt ska vara som vanligt när man kommer hem, att det ska vara som när man lämnade. Men så är det ju inte, ert liv har fortsatt, mycket som har förändrats när vi varit här borta. Då kan det också ta lite tid att komma in i vardagen igen.

Vi förstår att Ni har mycket frågor och vill ha svar på dom, många saker som vi tycker är självklara. Men var inte rädd för att fråga, annars får Ni heller inga svar. Det som jag kan uppleva ibland när mina anhöriga frågar något är att de tappar intresset efter några minuter, att jag inte får förklara allt utan att det börjar pratas om annat istället. Vi har varit borta så pass länge, fått så många nya intryck och dom vill vi berätta om. Dock kan man bli irriterad om den frågande personen tappar intresset och börjar prata om något annat istället. Då tänker soldaten “”varför började jag prata överhuvudtaget?”” Det gör att man tröttnar på att berätta.

Man har bott ihop och umgåtts med sina kollegor väldigt länge, inte bara insatsen utan även innan på missionsutbilningen. Många kan känna att det blir tomt när man kommer hem men det finns också dom som tycker det ska bli skönt att slippa sina kollegor ett tag. Vi är alla olika, jag personligen tycker det ska bli skönt att få komma hem, komma ifrån kollegorna ett tag även om de är jättetrevliga.

Var inte rädd för att det ska bli fel! Jag är lika mycket rädd för att det ska bli fel när jag kommer hem, att jag ska säga något “”olämpligt””. Man tar det som det kommer och det bästa är nog, Skynda Långsamt! Var öppen mot din soldat, berätta vad du känner, berätta om hur livet varit hemma för att också vi ska förstå.

De allra flesta soldaterna har förändrats på något vis även om de varit på insats tidigare. Det finns alltid nya intryck att ta in från insats till insats. Jag själv har fått en bättre förståelse för hur ni har det där hemma. Jag och min respektive har fått uppleva både positiva och negativa tider. Det har aldrig varit lätt att försöka laga det som gått fel. Jag själv tror man får ta tag i det när man kommer hem, för telefonen är inget bra verktyg för det, inte heller någon chatt på Internet. Det är så lätt att missförstå varandra. Ingen vill ju den andre något ont men det kan vara lätt att det upplevs så.

Tack för allt stöd vi fått under denna perioden, Ni har varit fantastiska!!