Hem Forum Invidzonens forum vad säger man till ett barn? Svar till: vad säger man till ett barn?

“Hej Anne!
Min man kom hem i våras från Afghanistan och då hade han varit borta i 6 månader. Innan min man åkte köpte vi boken “”När jag lånar ut min pappa till landet osams”” samt en Alfonsbok som heter “”Alfons och soldatpappan””. Alfons och soldatpappan handlar inte direkt om att ens pappa åker på en mission, men kan ge en vinkling av att det finns barn som har pappor som varit i krigsdrabbade länder. Boken När jag lånar ut min pappa till landet osams kunde sonen utantill efter att vi läst den en gång, vilket jag tog som ett tecken på att han tyckte den var bra.

Ett sätt för vår son att hålla koll på hur lång tid det var innan pappa skulle komma hem var att hänga ett måttband på kylskåpet och så fick han klippa en centimeter per dag av måttbandet. Måttbandet fick hängas upp så att det räckte fram till varje leave.

Jag var noga med att informera min sons förskolan och de fick även låna boken När jag lånar ut min pappa till landet osams så att de visste vad och hur vi pratade om missionen.

Självklart hade vi tuffa perioder och hårda prövningar. Ibland är det svårt att veta om det har med ålder och utveckling att göra eller om det har med att maken/pappan är borta under så lång tid. Det jag gjorde var att prata om min makes mission och vi pratade om vad han gjorde i Afghanistan. Det jag också kämpade med var att försöka leva som vi gjorde innan min man åkte, även fast min man inte var hemma. Självklart är det inte som vanligt, men att försöka få till ett vardagsliv och rutiner tror jag är viktigt. Jag gick också ner i arbetstid så att jag var föräldraledig en dag i veckan så att min son och jag fick lite extra kvalitetstid med varandra.

Vi hade turen som kunde hålla kontakten regelbundet via Skype och även via telefon. Sonen ville vid flera tillfällen inte prata med med min man och då tjatade vi inte på honom. Han fick prata och vara med och Skypa när han kände för det. Min man hälsar att han köpte ett kontantkort till datorn som hette Etisalat, fanns ytterligare ett som hette Rochan men det funkade inte pga uppkopplingshastigheten. Jag tror att det är viktigt att inte bestämma när och hur man ska höra av varandra. Det kan skapa mycket onödig oro om det inte uppfylls.

Lycka till!

Hälsningar Melinda”