Hem Forum Invidzonens forum vad säger man till ett barn? Svar till: vad säger man till ett barn?

Josallen
Medlem

“Det är aldrig lätt, men man behöver heller inte göra det svårare ä det behöver vara. När mi man åkte på första missionen var jag höggravid- så då hade jag inte bekymret att prata om pappan (fanns annat att ta sig igenom). Andra turen hade jag en som var drygt 2.5 och 10 månader. Givetvis lättare att prata med en 5 åring.

*Jag satte upp en bild över sängen med dem båda på- en glad bild. På bordet i rummet en fin bild på pappa som han fick säga god natt till varje kväll på det sätt han ville. Ibland ville han vinka, ibland krama eller pussa. Han fick bestämma. Detta gjorde jag bara hemma hos oss.
*På köksbordet hade jag också en bild vid pappas stol så han kunde berätta vad han gjort under dagen.
*När han var ledsen och längtade så sa jag att det är helt ok att vara ledsen. Man får det, man får längta.
Det jobbigaste för mig var när han bad mig: “”Nu vill jag att du ringer pappa o säger åt honom att komma hem!””. Fast lika snabbt som det kom gick det över.

Tips: ta gärna kontakt med någon i din församling som jobbar med barn. Det finns jättemycket stöd och kunskap där. Om du inte känner dig bekväm med det (eller vill kontakta fler) så kan du vända dig till BVC, öppen fsk och på förskolan. De har massor av kompetens.
Styrkekram till dig!”