Hem Forum Invidzonens forum Guld och gröna skogar? Svar till: Guld och gröna skogar?

3E
Medlem

“Oh ja, absolut har vi haft en hel del jobb kvar varje gång han har kommit hem från insats.
Mycket som ska omförhandlas och kämpas igenom efteråt.
Efter maken kom hem med FS 21 hade vi ett par veckor som var verkligen mysiga. Vi var lediga och firade jul och allt var snutti-pluttigt. Sedan kom januari och verkligheten och vardagen tillbaka. Barnen blev sjuka och någon skulle vabba -vem?! Maten skulle handlas -vem? huset skulle städas-vem? osv osv.

Det tog oss ungefär till sommaren innan vi hade landat igen i vardagen och det mesta hade hittat in i något sorts hjulspår.

Däremot tror jag att vi hemmavarande gärna tror att det bara är den som varit på insats som blir förändrad. Det händer mycket med oss här hemma också. Det går inte att bara ta vid där man var för 6-7 månader sedan. Livet går vidare och man förändras på båda håll. Jag tror på kommunikationen. Att prata mycket med varandra om både ris och ros. Förklara hur man känner det och hur man vill ha det och inte “”bara”” skylla på insatsen. Sedan hänger det på att båda är beredda att jobba för förhållandet.

Det finns bra hjälp att få. Har ni inte gått PREP-kursen så gör det. Den funkar lika bra efter som innan tycker jag. Sedan finns det samtalshjälp på flera ställen säkert har invidzonen bra tips.

Vi är flera som efterlyst en “”efterprep”” kurs. Alltså efter det att insatsen är slut och man ska återgå till vardagen. Det är en tuff omställning.

Ni är inte ensamma! *styrkekram!*

//3E”