Hem Forum Invidzonens forum Är han förälskad i en annan? Svar till: Är han förälskad i en annan?

Lilla Y
Medlem

“Jag vet inte hur jag kom vidare. Jag var knäckt under en lång period.

Det som jag upplevde var det jobbigaste var att han inte vågade säga det själv och att jag i efterhand förstod att alla hade vetat utom jag. Vi var förlovade och jag drömde om livet vi skulle ha efter att han var klar med utlandsstudierna. Jag längtade och drömde efter honom men han lät mer och mer distansierad på telefon. Sedan la han upp massor av bilder på honom och en tjej på facebook och jag frågade, han sa att de bara var vänner och att hon ingick i hans vänkrets. Jag såg att hon hade det svenska ordet “”Sötnos!”” i sin status och frågade om han var otrogen eller om han träffat någon annan eftersom han var den enda svenska utbytesstudenten i deras grupp så anade jag att något var fel. Han hade även tagit av sig förlovningsringen och hade fått kommentarer från hennes vänner på facebook som “”cute couple””. Ändå ville jag inte förstå, jag ville tro honom när han sa att de bara var vänner för han var ju min fästman och jag var ju tvungen att lita på honom.
Han hade en planerad hemresa för att träffa mig i mitten av utbytesåret, vid jul, några dagar innan hemresan ringer han och säger att han inte vill träffas alls och att han vill göra slut. Hans föräldrar tvingade honom att åka upp och träffa mig i Stockholm, de bodde i Göteborg för att reda ut saker och ting och jag möter en helt förändrad kille. Han är klädd helt i kläder som det står universitetets namn på och svarar bara kort på frågor och är helt distansierad. Han vill inte prata alls om varför han inte ville vara tillsammans och ger svaret “”därför””. Jag fattade ingenting, där satt jag med vår gemensamma bostadsrätt och vår hund och han ville bara lämna allt utan ett ord. Jag bad att vi skulle spendera några dagar tillsammans i Göteborg så att vi skulle kunna prata ordentligt så som vi bestämt innan och han gick motvilligt med på det. Vi åkte till Göteborg men han fortsatta vara tyst och hans föräldrar och syster höll god min.

Efter två dagars tystnad så ringer jag tillslut hans bästa vän som är kvar i utbyteslandet och säger “”Jag vet, han har berättat allt!”” Då bubblar allt ur kompisen som säger att det varit superjobbigt att ljuga och inte säga något och att det pågått jättelänge. Han ville ge sin kompis en chans att säga det själv och därför hade han inte sagt något. Jag svarade att “”Jag var inte säker, men nu vet jag.””

När jag ställer honom mot väggen så svarar han inget. Bara tystnad. Det är julafton och vi delar ut julklappar. Hans föräldrar gav mig boken “”Att ge”” av Bill Clinton. Han gav mig inget alls.

Jag fick aldrig några svar. Jag fick en förstaklass biljett på tåget hem på juldagen och en njurbäckeninflammation.
Jag blev inlagt med penicillin och när jag blev frisk fick jag kontakta en mäklare och sälja lägenheten. Han behövde inte lyfta ett finger. Han åkte till tjejens hemland och hade semester medan jag och hans pappa packade flyttlådor och städade.

Det tog flera år att gå vidare. Jag var så knäckt att det syntes på mig. Vänner jag träffade sa att det syntes att jag blivit knäckt och jag tror det svåraste var att jag aldrig fick några svar, aldrig nån ursäkt för allt han utsatte mig för och att jag ändå i min egen värld trodde att han var min fästman, trots att jag såg tecknen.

Även idag, fast jag är lyckligt gift och har en underbar dotter så kan jag inte vara glad för hans skull. Det gör fortfarande ont hur han sårade mig och jag skulle fortfarande vilja veta hur man kan behandla en annan människa så. Jag har gått vidare med att jag aldrig kommer få svar, men han tog en stor bit av min tillit och han gjorde stora sår som jag grät över tills jag träffade min man.

Det var min historia, jag vet inte om den kan hjälpa dig men du är inte ensam och jag hoppas du går på magkänslan och litar på din intuition. Jag tycker han har betett sig oerhört egoistiskt och han borde tänka på hur det han gör påverkar dig och barnen.
Jag hoppas att du får svar och slipper få gå och undra som jag gjorde.
Kramar”