Hem Forum Invidzonens forum Ett halvår ef missionen- förändrad! Svar till: Ett halvår ef missionen- förändrad!

“Hej

Jag kan inte ge så mycket råd utan bara berätta hur det varit för mig när jag kommit hem från mina missioner.
Båda gångerna har jag drabbats av nån form av depression light, men jag har kunnat hantera det själv. Under “”depressionstiden”” kändes det mesta här hemma meningslöst…tankar som “”Varför ska jag jobba för, det ger ju ingenting”” och liknande var inte helt ovanliga.
Gå på fester eller fira jul var något som bara kändes jobbigt och som jag inte hade någon som helst lust med. Efter den första missionen hoppade jag t.ex. över jul helt och hållet. Jag satt hemma själv och kollade på film istället. Jag orkade helt inte med julen.
Efter min andra mission hade jag flickvän när jag kom hem. En flickvän som dessutom själv hade gjort mission vilket gjorde att henne var den enda jag egentligen orkade vara med. Hon var den enda i min närhet som kunde ha nån form av förståelse för hur jag kände.
Träffa nya människor var det inte tal om. Speciellt inte eftersom den vanligaste frågan jag fick när folk fick höra att jag var iväg var: “”Sköt du nån?””
För min del tog det ca 3 månader att börja bli mig själv igen efter båda missionerna.
För min del funkar det inte heller att prata med nån utomstående som inte känner mig.
Det kan ha blivit lite rörigt svar, men det jag vill få fram är att det inte behöver vara konstigt att han inte orkar ta några beslut om jul och sånt. Men vi är alla olika och han måste hitta sin väg tillbaka. Det är nog bara han själv som kan veta om han behöver prata med nån utomstående, eller med nån nära vän, missionskamrat eller göra på nåt annat sätt för att hitta tillbaka till sig själv.
Sen kommer han nog aldrig vara exakt samma person som innan han åkte, för det man upplever där nere kan förändra ens synsätt på saker och ting rätt rejält.”