Hem Forum Invidzonens forum Hur kan jag hjälpa min sambo? Svar till: Hur kan jag hjälpa min sambo?

P
Medlem

Hej!
Jag har både sambo och annan familj inom försvaret och känner igen det du säger så tydligt. Min mamma har i kanske 6 år klagat över min pappas relation till arbetet och det har alltid varit lite så att när han kommer hem så stänger han av helt och då får ingen störa. Sen när han väl varit ledig en längre tid är han sitt snälla, sociala jag igen. För ett par år sedan gick han in i väggen inom sin dåvarande tjänst, sedan dess har han blivit mycket stresskänslig vilket gjort saken mer komplicerad. Nu behöver han verkligen sin återhämtning för att inte hamna i stress-konen igen. Tyvärr går ju detta ut över alla andra och kommer inte förändras förrän han slutar, vilket inte är riktigt aktuellt (tycker han) efter över 30 år på området. Min sambo visade samma typ av beteende som du pratar om i samband med sin insats utomlands. Det jag egentligen menar är att jag tror att situationen hade varit så mycket lättare för både min mamma och pappa om det hade uppmärksammats ordentligt innan han gick in i väggen. Alla påpekade att han betedde sig annorlunda till följd av stress men då blev han irriterad, förmodligen kände han sig ännu mer pressad, tyvärr. Däremot tror jag att det hade varit bra om vi ställde krav. Ordentliga krav som hade fått honom att förstå allvaret från vår sida. Då kanske han hade roterat till en lugnare tjänst innan det gick som det gick. Jag tror med facit i hand att det är bra att backa och ge utrymme men att det också är viktigt att påpeka hur det faktiskt påverkar ens relation, ta ett steg framåt och ställa krav. De vill ju säkert inte heller att relationer ska bli lidande men de kanske måste bli puttade mot en livsstilsförändring även om det gör lite ont. Varken du eller han ska behöva må dåligt pga dåliga resurser eller ledning! Hoppas ni får ordning på det och får en lite lugnare vardag, kram!