Hem Forum Invidzonens forum Mrs Svar till: Mrs

mrs
Medlem

Hej Chefen!
Så det är möjligt att stå över med tanke på familjesituation? Att man inte kan stå över varje gång det förstår jag. Om jag får tala för oss militärhustrur så är vi ju rätt härdade. Men på olika vis har jag pratat med och hört om förtvivlade fruar som fullkomligt kör slut på sig själva. Du kanske har läst här på Forumet.
Nu har jag svårt att se det ur arbetsgivaren och chefens synvinkel, men det är inget vanligt jobb att åka på missioner. Från vår synvinkel så deltar hela familjen i missionen. Ni tar väl hand om den anställde, det upplever jag. Och oss talar ni om för att vi är oerhört viktiga för den anställdes väl och ve på missionen. Att vi är hemmahjältar. Men sedan är det inte så mycket mer än glad tillrop. Det är väl här som Invidzonen och Soldathemsföreningen hjälper till med forum, tips och handfasta råd.
Jag tror att försvaret måste förbereda sig på att bemöta fler anhörigas åsikter om hur missioner går till och hur det påverkar familjerna. Även om det fortfarande är som här anonymt för att skydda våra män, så är det fler och fler som delar erfarenheter och behöver hjälp eller som ställer krav å familjens vägnar. Det är väl en gränsdragning förståss, att ni tar hand om den anställde att så långt går ert ansvar. Men en anställd som är orolig för familjen kan inte vara lika på topp som en som är trygg. Eller?
Bra med anhörigträffar och de varierar säkert i kvalitet efter förband, men de kan verkligen utvecklas.. det räcker inte att tala om för oss att ta hand om oss och ta det lugnt ibland.
Ge lite exempel på hur familjer har löst sin situation, gått ned i arbetstid, ledig en dag i veckan och jobbar på distans, tar Linas matkasse eller hjälp med städning etc så familjer vågar att inte bara kötta på för det ska man annars är man dålig och svag.

jaha du, du fick liksom symbolisera hela försvarsmakten.. 🙂 men tack för ditt svar!

Kram till alla som har anhörig på mission!