Hem Forum Invidzonens forum Var har chefen gett ok? Svar till: Var har chefen gett ok?

fru
Medlem

Hej Kvinna i Mali och alla andra kvinnor som tjänstgör.
Vad bra du beskriver er situation och dina tankar. Det finns många förlorare när det uppstår otrohet och det påverkar inte bara de tre som är inblandande utan även arbetskamrater och chefer. Det kan verkligen inte vara lätt. Jag undrar det måste ju finnas en önskan från er sida att det finns en handlingsplan om otrohet så ni slipper undra om ni kan le mot arbetskamraterna? eller får ni annan info än vi anhöriga?

Min man har varit på två missoner och det man känner är total maktlöshet över sin situation som anhörig. Vi vet inte hur det är att vara på en mission vi kan bara tänka oss och kastar oss över de smulor av information, bilder, berättelser som vi får. Vi styr överhuvudtaget inte över vår kommunikation med våra anhöriga. Vi måste helt rätta oss efter Försvarsmakten – våra anhörigas arbetsgivare. Vi uppmuntras att vara stolta och förstående och är hemma hjältar.. (har börjat avsky det ordet..) Vi ska vara förstående inför missionen, vi ska rodda allt under missionen och sedan får vi inte ställa krav utan respektera missionsbubblan efteråt. Var är respekten för oss?

Vi vet exakt hur vi skall agera i kris, vilka vi kan/ska ringa. Vi vet att händer något vår anhöriga tex skada så får vi reda på det snabbt och före tidningarna..

Men elefanten i rummet – otrohet- som alltid har förekommit och alltid kommer att förekomma där är det enda rådet att ”ni som par pratar om det innan missionen” . (Ok, det hjälper inte när man varken kan ses eller kommunicera med den andre för den är på mission) Otrohet är inte ett okänt fenomen och det måste med stor säkerhet hanteras på varje mission.

Sluta hymla och ta fram en handlingsplan från FMs sida så att alla vet vad som gäller.

Jag är innerligt glad att Invidzonen finns och att vi kan få stöd och information över detta forum. FM måste inse att vi blir fler och fler anhöriga som vill ha svar och stöd på riktigt inte bara bli matade med floskler som ”vi är så tacksamma för stödet hemmavid”.

Jag önskar ett förtydligande och en handlingsplan för otrohet under en mission och tydlighet i när man kan få ha rätt att tacka nej till en mission tex pga familjesituation – kan vara nyfödda barn, skilsmässa där man har barnen varannan vecka, eller kanske har hela vårdnaden av barnen, hur gör man då? Nu verkar det vara godtyckligt och upp till varje förband.

Utveckla anhörigdagarna till mer än generell info om försvaret och till ett riktigt stöd för de anhöriga.

Många FM anställda vill göra en insats för fred och är samtidigt ansvarstagande och älskande makar och fäder. Jag tror att FM snart kommer se att de som de helst vill se åker på mission känner sig tvingade att säga upp sig för att de vill ha kvar sin familj. Det vore ett misstag att fortsätta den inslagna vägen där det tillslut för fler och fler blir ett val om de skall stanna i FM eller valet av sin familj.