Hem Forum Invidzonens forum Var har chefen gett ok? Svar till: Var har chefen gett ok?

Det uppmuntras inte, och det står inte i kontingentsordern att det är fritt fram att ha sex. Däremot står det inte att man Inte får ha sexuella relationer.

Varför man väljer att inte förbjuda det är väl helt enkelt för att man vill skona sina kolleger och underställda den slags intrång i privatliv det skulle innebära om man på något sätt skulle jaga efter folk som skulle bryta mot det. Det ni där hemma kanske inte förstår är hur lite privatliv vi redan har, med gemensamma toaletter, duschar och i bästa fall en tältduk mellan sig och grannarna när man sover. Vi jobbar ihop, tränar ihop, äter ihop. Ständigt har man folk runt omkring sig, och på en sådan här liten camp blir det lilla liv utanför jobbet man har det mest intressanta som finns för alla andra. Ovanpå det är vi väldigt få kvinnor här… 7 % vill jag minnas att någon sa. Som sådan minoritet så syns vi mycket, och ska vi ha några vänner över huvud taget så kommer vi till stora delar ha vänner av motsatt kön. Med vänner pratar och skrattar man… och i den här miljön innebär det att folk kommer att skoja om och ha teorier om att man gör mer än så också. Självklart händer det att det också händer mer, precis som det gör det på vilken arbetsplats eller i vilket annat sammanhang som helst.

Hade sexuella relationer varit något som var förbjudet och som skulle utredas skulle det antagligen vara omöjligt att vara kvinna här nere. Tänk er att ni inte skulle våga le emot en kollega eller vän, eller kanske ens ha några vänner, av rädsla att behöva bli utfrågad eller utredd. Självklart kan man försöka umgås mer med de kvinnor som finns, men när man jobbar 12-16 timmar om dagen varje dag är det rätt naturligt att de man har runt omkring sig blir ens vänner.

Visst är det hemskt att bli sviken, men detta är inte Försvarsmaktens eller missionens fel i min mening. Var som helst eller när som helst kan man bli förälskad, det är sånt som händer. Men tro inte att vi som är kvinnor och jobbar här nere gör det för att sno era män… Kom igen liksom?

Jag är ledsen för alla er som är hemma och känner att ni inte förstår vad som händer här nere, som är oroliga för era anhöriga av olika anledningar. Det måste vara jättejobbigt. Om det kan hjälpa över huvud taget så kan jag i alla fall säga att 99% av de pojkar och män som är här nere är fina människor som både sköter sina jobb, som är fina medmänniskor och som aldrig skulle drömma om att säga något olämpligt till mig.

De saknar och pratar om er där hemma, precis som ni saknar och pratar om dem.

Jag vet inte om detta inlägg hjälper er, men jag ber er att försöka förstå mig och oss här nere…