Egen övning: Vid oro


Ett kognitivt redskap som man kan använda sig av är att ”stoppa tankemönster”.
 

1. Om en destruktiv oroskänsla dyker upp (t.ex. ”tänk om det händer något”) är det bästa att stoppa tankarna och känslorna som kommer med den. Försök att helt sonika vända tankarna genom att börja fokusera på något helt annat.

2. Om du går på stan kan du räkna bilar, fönster på husen eller bara räkna till 50. Det är viktigt att vi ansvarar för vår oro som får oss att må dåligt i den mån det går.

3. Efter du stoppat tankemönstret kan du koncentrera dig på dina delmål och rikta tankarna till det du vill utveckla hos dig själv eller affirmera en bild av dig själv som du mår bra av eller använda dig av en sk ”tacksamhets-lista” eller en ”bra-lista”.

 

Affirmation

Att berätta eller skriva ner för sig själv om vem man är, är ett utmärkt verktyg för att må bra och för att få tankarna att vändas till något positivt och stärkande. Ge en bild av vem du är baserat på vem du vill vara och med de intentioner du har, t.ex:

Jag är en härlig tjej och en ärlig vän.
Jag gör så gott jag kan i livet och tar eget ansvar för att må bra.
Jag tränar varje morgon och äter sunt och har ett fint hem där jag gör mitt yttersta för att trivas.
Jag litar på min egen förmåga att genomföra saker och känner mig lugn och trygg i mig själv.
Jag ser inte ner på andra människor utan önskar dem lika mycket framgång och lycka i livet som jag önskar mig själv.
Jag utvecklas och har små delmål som kommer ta mig framåt i livet.
Jag mår bra och gör det bästa av situationen idag och är en bra partner/förälder/vän/barn för XX som tjänstgör utomlands…


Man kan aldrig affirmera för mycket, om det är enbart positiva saker du tar upp. Det är alltså inte klokt att skriva/säga något negativt eftersom det kan göra skada på din självkänsla. Skriv gärna ner din affirmation i en dagbok eller på en lapp. Denna kan du ta fram när det känns svårt att komma på något positivt. Om det är väldigt svårt att ta in det som står ska du helt enkelt skriva av din tidigare affirmation.

 

Tacksamhetslistan

(ur boken Självkänsla nu/Mia Törnblom)

Ibland kan det vara väldigt svårt att känna sig tacksam, speciellt när oron finns i ditt liv. Skriv ner saker som

tack för min lägenhet/mitt hus
tack för barnen
tack för min hälsa
tack för bilen
tack för att jag kan äta varje dag
tack för min kompis etc.

I början kan det kännas motigt att vara tacksam för saker som man tar för givet, men sanningen är den att om man reflekterar över saker som man faktiskt har fått i sitt liv så känner man sig mindre orolig och fylls med en insikt om att det kunde vara värre och att andra inte har samma förutsättningar för att faktiskt må bra. När man ser vad man har att vara tacksam över, minskar oro och negativa tankar. Efter du skrivit ner vad du är tacksam för – passa på att reflektera över huruvida din känsla i kroppen har förändrats.

 

Bra-övning

ur boken Självkänsla nu/Mia Törnblom)

Positivt:
Precis som med tacksamhetslistan, är det viktigt att fokusera på vad man gjort bra. Ta för vana att skriva ner saker du gjort under dagen som var viktiga och bra för dig. Vissa dagar kanske det känns motigt och då kanske det som känns bra bara är att du tog dig igenom dagen. Det är helt okej att skriva det också. Skriv ner om du varit modig och gjort något du är rädd för (kanske att du har ringt någon du inte vågade ringa, eller att du körde bil i stan), om du varit ansvarsfull och tagit ansvar för dig själv, sitt hem, sina barn eller nära och kära. Kanske har du varit bra som var tydlig när du talade med den du har utomlands? Har du varit lycklig över något är det en bra sak som absolut ska tas med.

Negativt:
Du ska inte skriva negativa saker som ”Bra att jag ringde mamma, men kunde göra det oftare”. Övningen ska bara fokusera på det som du positivt gjort under dagen/veckan/månaden.

Försök att göra övningen reglebundet undet två veckor. Reflektera sedan över på vilket sätt du har förändrats den perioden. Reflektionen är viktig för sin framtida tilltro till din egen utveckling.

Lycka till!

 

Fler coachingövningar

Egna övningar >>
Drömmar och mål >>
Är du redo för utveckling >>
Insikt om dig själv >>
Mitt livshjul >>
Motivera dig >>

 

SOCIALA MEDIER